loading...
پیامبر اعظم (ص) و علی ابن ابیطالب(ع)
محمد رضا زائری امیرانی بازدید : 7 سه شنبه 09 آبان 1391 نظرات (0)

مومنی شریف در نشست معارفه مهمانان سومین همایش باران غدیر:

شناخت علی(ع)؛ پنجره ای برای نگریستن به جلال و جمال محمد(ص)

رئیس حوزه هنری در نشست معارفه مهمانان سومین همایش باران غدیر گفت: معرفی فضایل و حقایق رسول اعظم (ص) و تربیت شده او، علی ابن ابیطالب (ع)، صلح، عدالت، مهربانی و صمیمیت را برای بشر به ارمغان می آورد.

 

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، محسن مومنی شریف در نشست معارفه مهمانان سومین همایش بین المللی باران غدیر ضمن خیر مقدم گویی به مهمانان، گفت: خدا را سپاسگذاریم كه بهانه دیدار ما نام و شخصیت ممتاز تاریخ، علی بن ابیطالب (ع) است، شخصیتی كه جامع تمام صفات خوب و ستودنی است. در آیات قرآن كریم بنا بر اسناد معتبر به تقوا، علم، شجاعت، ایثار و ایمان امام علی (ع) اشاره شده است.

وی در ادامه گفت: نام علی ابن ابیطالب (ع) همواره در ذهن هر انسان آزاد اندیشی تداعی كننده این مفاهیم والاست. عدالت و زهد علی (ع) در هنگام  حكومت بر بندگان خدا، انصاف و شجاعت علی (ع) در دفاع از مظلوم و مبارزه با ظالم، بیان و قلم سحر انگیز و مملو از حكمت آن حضرت در خطبه ها و نامه های ماندگارش، روح زیبای علی (ع) در خلوتش با خدای خود كه در ادعیه ای مانند كمیل، مناجات شعبانیه از او به یادگار مانده است، همه حكایت از انسانی دارد كه شاهكار خلقت است و سیره او می تواند در هر عصری و مكانی هدایتگر انسان باشد.

رئیس حوزه هنری با اشاره به تعبیر میخائیل نعیمه تصریح كرد: به تعبیر شاعرانه نویسنده برجسته عرب استاد میخائیل نعیمه «گرچه زمان و مكان بین ما و او فاصله انداخته است، اما نه زمان آن توان را دارد كه طنین صدایش را از گوش های ما ببرد و نه مكان می تواند چهره اش را از ذهن های ما بزداید.»

ستایش علی (ع)، ستایش زیبایی و فضیلت است

وی با بیان اینكه كسانی كه علی (ع) را شناخته‏ اند از هر مذهب و مسلكی كه از سرشت پاكی برخوردار باشند دلباخته اش شده و به ستایش او پرداخته اند، افزود: ستایش علی (ع) ستایش زیبایی ها و فضایل است و مگر انسان خردمند صاحب ذوق سلیم و فطرت پاك می تواند در برابر زیبایی و خوبی ها بی اعتنا باشد؟

مومنی شریف در ادامه اظهار كرد: اما علی ابن ابیطالب با همه ویژگی هایش كه او را در جهان یگانه ساخته، خود می گوید «من بنده ای از بندگان محمد هستم».

وی ادامه داد: بنابراین شناخت علی (ع) پنجره ای برای نگریستن به جلال و جمال حضرت محمد مصطفی (ص) است؛ انسان والایی كه خداوند در قرآن كریم او را ستوده و فرموده است «انك لعلی خلق عظیم» و او را اسوه ای برای بشریت قرار داده است.

اهانت به پیامبر (ص) درد بزرگی است

این مقام مسئول اظهار كرد: افسوس كه امروز در روزگار حكومت فریب ها و نیرنگ ها، شخصیت و سیره آن بزرگمرد تاریخ، مورد هجمه و اهانت رسانه های نظام سلطه قرار می گیرد و در این راه همه قواعد و بایدها و نبایدهای دموكراسی و زندگی مسالمت آمیز در نظام بین الملل را ندیده گرفته و هیچ احترامی برای اعتقادات و احساسات نزدیك به دو میلیارد پیرو و ارادتمند آن حضرت قائل نیستند.

مومنی شریف با تاكید بر اینكه اهانت به پیامبر اكرم (ص) درد بزرگی برای آنانی است كه محمد (ص) و علی (ع) را می شناسند، گفت: معرفی فضایل و حقایق رسول اعظم و تربیت شده او علی ابن ابیطالب (ع)، صلح، عدالت، مهربانی و صمیمیت را برای بشر به ارمغان می آورد.

رئیس حوزه هنری در پایان خطاب به مهمانان شركت كننده در سومین همایش باران غدیر گفت: درود بر اندیشمندان، ‌ادیبان و هنرمندانی كه اندیشه و ذوق خود را در خدمت معرفی این انسان های كامل قرار داده اند، آنان در این دنیا جاودانه هستند و در سرای دیگر نیز از كرامت و همنشینی آنان بهره مند خواهند شد؛ درود بر شما كه اینگونه اید.

محمد رضا زائری امیرانی بازدید : 18 سه شنبه 09 آبان 1391 نظرات (0)
»» علی (ع) در نگاه پیامبر اعظم (ص)

 

السلام علی ابی الائمة ، و خلیل النبوة ، والمخصوص بالاخوة ، السلام علی یعسوب الدین والایمان و کلمة الرحمن ، السلام علی میزان الاعمال ، و مقلب الاحوال ، و سیف ذی الجلال ، و ساقی السلسبیل الزلال ، السلام علی صالح المومنین ، و وارث علم النبیین ، والحاکم یوم الدین ، السلام علیک یا امیرالمومنین ، الامام علی بن ابی طالب ( صلوات الله علیک و علی ابنائک المعصومین )

 

به گفته حافظ شیرازی :                                                                  

 

نوشته بر در فردوس کاتبانقضا      نبی رسول و ولیعهد حیدر کرّار

 

ز نام اوست معلق سما و کرسی وعرش     ز ذات اوست مطبّق زمین بدین هنجار

 

علی امام و علی ایمن و علیایمان       علی امین و علی سرور و علی سردار

 

علی علیم و علی عالم و علیاعلم       علی حکیم و علی حاکم و علی مختار

 

علی نصیر و علی ناصر و علیمنصور      علی مظفر و غالب علی سپهسالار

 

علی عزیز و علی عزت و علی افضل       علی لطیف  و علی انور و علی انوار

 

علیست فتح فتوح و علیست راحت روح       علیست بحر سخا و علیست کوه وقار

 

علی سلیم و علی سالم و علی مسلم        علی قسیم و علی است قاسم نار

 

علی صفی و علی صافی و علی صوفی       علی وفی و علی صفدر و علی کرّار

 

علی نعیم و علی نعمت و علی منعم          علی بود اسد الله قاتل الکفار

 

علی ز بعد محمد ز هر که هست بِه است         اگر تو مومن پاکی بکن بر این اقرار 

 

پیامبر اعظم(ص) و علی ابن ابیطالب(ع)

محمد رضا زائری امیرانی بازدید : 11 سه شنبه 09 آبان 1391 نظرات (0)
علي(ع) از زبان پيامبر اکرم(ص) در منابع اهل سنت
   

در مدح تو اي مظهر اضداد چه گوييم / بالاست مقام تو و گفتار قصير است‏
با اين که تويي پادشه عالم هستي / کرباس تو را جامه و فرش تو حصير است‏

راستي درباره عظمت و فضائل و مقامات اميرمؤمنان علي(ع) سخن گفتن هرچند در ابتدا سهل مي‏نمايد ولي با مقداري فرورفتن در بحر فضائل بي‏شمار او انسان متوجه مي‏شود که بيان فضائل سخت مشکل و دشوار است «که عشق اول نمود آسان ولي افتاد مشکلها»

زيبا گفته خليل بن احمد وقتي از او درباره فضائل علي(ع) پرسش شد: «کيف اصف رجلاً کتم اعاديه محاسنه و حسداً و احبّائه خوفاً و ما بين الکلمتين ملأالخائفين؛(1) چگونه مي‏توانم مردي را توصيف کنم که دشمنانش از روي حسادت و دوستانش از ترس(دشمنان)محاسن او را پنهان نمودند، در بين اين دو رفتار شرق و غرب عالم محامدش را فراگرفته است.

آنچه پيش رو داريد نگاهي است گذرا به فضائل و اوصاف اميرمؤمنان علي(ع) از زبان پيامبر اکرم(ص) در منابع اهل سنّت چرا که: خوشتر آن باشد که وصف دلبران / گفته آيد در کتاب ديگران‏

علي را جز خدا و نبي(ص) نشناختند
راستي اين اعجوبه کون کيست که همه در شناخت او در مانده‏اند، عدّه‏اي او را تا سر حدّ خدايي بالا برده‏اند، و عدّه‏اي حتي در بندگي او شک دارند که: در مسجد کوفه شهيدش کردند. گفتند مگر اهل نماز است علي؟! و آن که او را حقيقتاً شناخت خداي او و رسول خدايش بود.

پيامبر اعظم(ص) خطاب به علي(ع) فرمود: «يا علي ما عرف اللّه حق معرفته غيري و غيرک و ما عرفک حق معرفتک غير اللّه و غيري؛(2) اي علي! خداوند متعال را نشناخت به حقيقت شناختش جز من و تو، و تو را نشناخت آن گونه که حق شناخت توست، جز خدا و من.»

و در جاي ديگر فرمود: «يا علي لايعرف اللّه تعالي الّا انا و انت و لايعرفني الّا اللّه و انت و لا يعرفک الّا اللّه و انا؛(3) اي علي! خدا را نشناخت جز من و تو، و مرا نشناخت جز خدا و تو و تو را نشناخت مگر خدا و من.»

فضائل بي‏شمار
کتاب فضل تو را آب بحر کافي نيست / که‏تر کنم سرانگشت و صفحه بشمارم
پيامبري هم که علي را شناخته اعتراف دارد که فضائل او قابل شماره و احصي نيست.

ابن عباس مي‏گويد پيامبر اکرم(ص) فرمود: «لو انّ الفياض(4) اقلام و البحر مدادٌ و الجنّ حسّابٌ و الانس کتابٌ مااحصوا فضائل عليّ بن ابي طالبٍ؛(5) اگر انبوه درختان (و باغها) قلم، و دريا مرکب، و تمام جنّيان حسابگر، و تمام انسان‏ها نويسنده باشند قادر به شمارش فضائل علي بن ابي طالب نخواهند بود»

و در جاي ديگر پيامبر اعظم فرمود: «انّ اللّه تعالي جعل لاخي عليٍّ فضائل لاتحصي کثرة فمن ذکر فضيلةً من فضائله مقرّابها غفر اللّه له ما تقدّم من ذنبه و ماتأخّر؛ براستي خداوند براي برادرم علي(ع) فضائل بي‏شماري قرار داده است که اگر کسي يکي از آن فضايل را از روي اعتقاد و اعتراف بيان نمايد، خداوند گناهان گذشته و آينده او را مي‏بخشد.

و من کتب فضيلةً من فضائله لم تزل الملائکة تستغفرله ما بقي لتلک الکتابه رسم، و من استمع فضيلةً من فضائله کفّر اللّه له الذّنوب الّتي اکتسبها بالاستماع و من نظر الي کتابٍ من فضائله کفّر اللّه له الذّنوب الّتي اکتسبها بالنّظر،(6)

اگر کسي يکي از فضائل آن حضرت را بنويسد، تا هنگامي که آن نوشته باقي است، ملائکه براي او استغفار مي‏کنند و اگر کسي يکي از فضائل آن حضرت را بشنود، خداوند همه گناهاني را که از راه گوش انجام داده است مي‏بخشد، و اگر کسي به نوشته‏اي درباره فضائل علي(ع) نگاه کند، خداوند تمام گناهاني که از راه چشم کرده است مي‏پوشاند و از آن در مي‏گذرد.»

 

پیامبر اعظم(ص) و علی ابن ابیطالب(ع)

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 14
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 11
  • بازدید ماه : 13
  • بازدید سال : 15
  • بازدید کلی : 574
  • کدهای اختصاصی